wtorek, 29 stycznia 2013

Rozwiązanie Zespołu Szkół Drzewnych i Zespołu Szkół Ekonomiczno – Rolniczych w Lesku. Czy jest to tylko „ (…) tak zwana zmiana kosmetyczna”?

Temat rozwiązania Zespołu Szkół Drzewnych i Zespołu Szkół Ekonomiczno – Rolniczych w Lesku, wzbudził liczne obiekcje i nie mniej emocji. Był on powielany na spotkaniach, sesjach Rady Powiatu w Lesku, jak również na ostatniej Komisji Budżetowej. Wynikiem było przegłosowanie uchwały o rozwiązaniu dwóch powyższych szkół i likwidacji jednej z nich. Decyzje zapadły, a nauczyciele placówek boją się o swoją przyszłość, natomiast rodzice i uczniowie czują się zupełnie pominięci i niedoinformowani w tej kwestii. 
 

Połączenie szkół

„Zmiana kosmetyczna” – używając terminologii v-ce Starosty Stanisława Szelążka - miałaby polegać na tym, że owszem w chwili obecnej Powiat ma zamiar likwidacji szkół, ale zaraz później nastąpi utworzenie szkoły.
 - Szkoła to jest Zasadnicza Szkoła Zawodowa. My mówimy o likwidacji dwóch Zespołów Szkół. Te dzieci uczą się w ten sam sposób. W skład jednego zespołu wchodzą te same szkoły i kierunki kształcenia.  Zmiana jest organizacyjna. Ale prawnie mówimy o likwidacji, natomiast my zmieniamy organizację funkcjonowania. – mówi Pan Starosta Marek Pańko.

- Jest to więc jakby połączenie dwóch szkół w jeden organizm – mówi na Komisji Sesji Rady Powiatu, Pan v-ce Starosta.

Aby rozwiać wszelkie obawy i znaleźć właściwe rozwiązania, w Powiecie został powołany Zespół pod przewodnictwem Kierownik Wydziału Oświaty, Pani Agaty Piszko, która w przeszłości pracowała dla Zespołu Szkół Drzewnych - jednej z likwidowanych szkół. Zadaniem Pani Kierownik jest zadbanie o wszelkie szczegóły, również prawne, niezbędne do w pełni odpowiedzialnego podjęcia się decyzji rozwiązania zespołów szkół w Lesku. 



- Finalnym celem, który ma zostać osiągnięty nie jest całkowite wyzbycie się przez Powiat prowadzenia szkół, tylko doprowadzenie do takiego stanu, w którym na terenie Powiatu funkcjonowałby jeden zespół szkół, skupiający w jedno szkoły, kształcące w tych samych zawodach – na Komisji Rady Powiatu oświadcza, Agata Piszko.


Negatywna opinia Komisji Oświaty

Mogłoby się więc wydawać, że cała sytuacja podlega sprawnej i zorganizowanej kontroli Zarządu Powiatu. Wynikałoby z wyżej przedstawionych informacji, że władze dość dobrze przygotowały się do procedury likwidacji, rozwiązania zespołów szkół, a następnie powołania jednej placówki.
Temat jednak jest dużo bardziej złożony, co wynika chociażby z negatywnego stanowiska Komisji Oświaty w tej sprawie, przegłosowanej 3:2, przeciw wprowadzeniu uchwały. Argumenty, które przełożyły się na powyższą decyzję były następujące:
- brak informacji na temat organizacji placówki, zatrudnienia pracowników oraz administracji i obsługi,
- brak obliczeń, co do wysokości oszczędności poniesionych kosztów,
- brak informacji, co do ilości osób, które stracą pracę z uwzględnieniem kosztów, jakie zostaną przeznaczone na odprawy i ile osób przejdzie na emeryturę,
- niedobrany termin wejścia uchwały, przez wzgląd na wchodzący od 1 września b.r., czwarty etap reformy oświatowej,
- zbyt późne podjęcie się tematu, przez władze Powiatu.

Źródło: Protokół Poświadczenia z Komisji Oświaty  Zdrowia i Promocji 12.01.2012


Brak informacji

Odpowiedzi na podstawowe pytania, których wynikiem stała się negatywna opinia Komisji Oświaty, zabrakło również na ostatniej sesji Rady Powiatu w Lesku, kiedy ważyły się losy istnienia dwóch szkół: Zespołu Szkół Drzewnych i Zespołu Szkół Ekonomiczno – Rolniczych. Fakt ten jednak nie wpłynął na dalsze decyzje Rady Powiatu, skutkiem czego jednego dnia podjęto uchwałę o rozwiązaniu dwóch szkół i likwidacji jednej z nich.

Wśród licznie zebranych osób, na ostatniej sesji Rady Powiatu pojawiła się również grupa obawiających się o swoją przyszłość nauczycieli. Spotkaniu towarzyszyła bardzo napięta atmosfera. Z twarzy nauczycieli można było wyczytać bezsilność, przeradzającą się w rozgoryczenie zaistniałą sytuacją. Nie miało to jednak wpływu na dalszy przebieg spotkania i jego nieodwracalne już konsekwencje.



Pan v-ce Starosta uspokaja, że nawet w przypadku kiedy uchwała nie zostanie podjęta i nic się nie zmieni w funkcjonowaniu szkół, to ci nauczyciele którzy nie będą mieli wystarczającej ilości godzin, 31 maja i tak dostaną wypowiedzenia i zostaną zwolnieni z pracy.
- Zwolnienia mogą wynikać tylko z tego, że nie będzie godzin, nie będzie dzieci, nie będzie pracy – podsumowuje Pan Szelążek.

- Nauczyciele mianowani, tzn. ci którzy posiadają co najmniej status nauczyciela mianowanego, nie mogą stracić pracy z powodu tej reformy. Natomiast jest mała grupa osób, które mają kontrakty terminowe, oni mogą stracić pracę. -  dopowiada Marek Pańko Starosta Powiatu.

Grono pedagogiczne z dyrekcją na czele odmówiło z w.w. szkół, udzielenia jakiegokolwiek komentarza mediom w tej sprawie, z obawy o swoje stanowiska pracy i przyszłość. Obawy te rodzą się przede wszystkim z niedoinformowania żywego organizmu, na jaki składają się nauczyciele i uczniowie wraz z zatroskanymi rodzicami rozwiązywanych szkół. Zabrakło dialogu, dyskusji, zabrakło też czasu który w konsekwencji na pewno doprowadziłby do wspólnych wniosków.

- Te działania nie są wymierzone przeciw nauczycielom, bo właśnie oni to tak odbierają. To jest naturalny strach że coś się zmienia, i codzienny byt ulega zachwianiu. Mogę stracić pracę, mogę zarabiać mniej, to jest zrozumiałe. Istnieje takie ryzyko życiowe. Ale naszym celem nie jest działanie przeciwko komukolwiek. Celem jest to, że jeśli zostanie ta szkoła, to osoby które będę się w niej uczyć czy też pracować, odczują z tego tytułu same korzyści. Poza tym szkoła ta będzie dawać inne możliwości finansowe i jej budżet też ulegnie zmianie.  – uspokaja Starosta Powiatu.


Po co więc reforma?

Reforma jest procesem długotrwałym, stopniowym i ewolucyjnym wedle słownika, a doprowadzić ma w konsekwencji do polepszenia istniejącego stanu rzeczy. Pytanie jednak, komu polepszy się ów „stan rzeczy”?

Problem zamykania szkół, czy też ich połączenia jest widoczny w całej Polsce. W ten sposób samorządy wykazują swoją niemoc, w związku z obciążeniem jakie od niedawna na nich spoczywa, a którym jest niewątpliwie Oświata. Kolejnym powodem, na jaki wskazuje Zarząd Powiatu w Lesku, jest niż demograficzny który dotyka również szkoły średnie. W związku z powyższym połączenie dwóch szkół „w jeden organizm” – jak to ujął v-ce  Starosta, wydaje się być racjonalnym posunięciem.



Brakuje jednak podstawowych informacji, na które wskazała Komisja Oświaty. Tych informacji, z którymi już dużo wcześniej powinna zapoznać się grupa nauczycieli, uczniów i rodziców. Reorganizacja jest bez wątpienia potrzebna, jednak jej forma winna być procesem, który przebiega stopniowo i prowadzi do ewolucji, a nie degradacji.



Żeby podnieść standard nauczania w nowej szkole, należy przedstawić plan naprawczy, a w nim przedstawić zarówno oszczędności, jak i straty poniesione w związku z przeprowadzaną reformą. Natomiast skoro nie planowane są żadne zwolnienia, jak zapewnia Starostwo, a kupca na budynek pozostały po zlikwidowanej szkole też nie ma, to skąd mają się wziąć owe oszczędności?
- Naszą intencją naprawdę nie jest w żaden sposób zakłócać procesu edukacji w Lesku. Odwrotnie, my chcemy żeby ten proces edukacji odbywał się w dobrych warunkach– mówi Pan Starosta.


Co na to Pani Burmistrz Miasta Lesko?

Pani Burmistrz Barbara Jankiewicz sprawuje władzę nad miastem i gminą Lesko, liczebnie na dzień dzisiejszy jest to około ok. 11 000 mieszkańców. Mimo kilkutygodniowych prób kontaktu z Panią Burmistrz, zarówno telefonicznych jak i osobowych, do dnia dzisiejszego nie otrzymaliśmy żadnego odzewu.


Małgorzata Mołczan

Brak komentarzy:

Prześlij komentarz

Akceptuję regulamin zamieszczania opinii w serwisie i wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Redakcję „GŁOS BIESZCZADZKI” moich danych osobowych dla celów związanych z zamieszczeniem mojej opinii w serwisie.
Redakcja „GŁOS BIESZCZADZKI”, informuje że zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, a ponadto Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania.