Mimo dużych możliwości
pozyskania środków unijnych na usuwanie wyrobów azbestowych wiele gmin w
zeszłym roku, nie skorzystało z takiej formy pomocy. Powoduje to, że największa
ilość azbestu znajduje się obecnie w takich gminach jak Ustrzyki Dolne, Solina,
Czarna i Besko. Azbest to substancja szkodliwa, niebezpieczna dla zdrowia i
zgodnie z dyrektywami unijnymi, musi być usunięta do 2036 r. W chwili obecnej jednak istnieją jeszcze
gminy, które nie mają nawet opracowanego programu usuwania azbestu…
Azbest to substancja rakotwórcza!
Azbest dawniej używany był do budowy
pokrycia budynków w których mieszkamy, a o jego szkodliwości dowiedzieliśmy się
dopiero w latach 90-tych. Obecnie substancja ta została zakwalifikowana do
rakotwórczych, a wdychanie jej włókien może powodować pylicę, a nawet raka.
W Bieszczadach wciąż znajduje się
wiele ton azbestu. Najczęściej na dachach budynków mieszkalnych i
gospodarczych. Samodzielnie ich usuwanie, bez zaangażowania profesjonalnych
firm, jest niebezpieczne i niezgodne z prawem. Dlatego też od kilku lat trwa
akcja utylizacji i bezpiecznego pozbywania się azbestu. W urzędach można
dowiedzieć się w jaki sposób bezpiecznie pozbyć się niebezpiecznej substancji i
jakie dofinansowanie nam przysługuje.
Demontaż i utylizacja to koszt nawet
4 000 000 zł.!
W
gminie Solina w zeszłym roku wymieniono pokrycie dachu na budynku
weterynarii w Wołkowyi i na budynku świetlicy w Górzance, usuwając płyty
azbestowe. Gmina posiada
opracowany i zatwierdzony "Gminny program usuwania wyrobów zawierających
azbest na lata 2011-2032". Znajduje się w nim m.in. opracowanie ilości
wyrobów zawierających azbest obecny w pokryciach domów mieszkalnych i budynków
gospodarczych, na terenie poszczególnych miejscowościach. Zgodnie z danymi,
najwięcej azbestu jest w Bukowcu
następnie w Myczkowie, Terce, Myczkowcach, Zawozie i Wołkowyi. Najmniej w
sołectwie Polańczyk/Myczków- os. "Na górce" i Werlas.
Orientacyjne koszty usuwania płyt
azbestowych z dachów domów mieszkalnych i budynków gospodarczych w gminie
Solina to 823 430 zł. netto. Natomiast demontaż i utylizacja pokryć dachowych
zawierających niebezpieczną substancję wynosi blisko 4 000 000 zł. Jest to
niebagatelna kwota, a koszt usunięcia i utylizacji azbestu ponoszą właściciele
domostw. Dla większości mieszkańców jest to spory
wydatek.
Koszty są wysokie, ponieważ w
miejsce płyt azbestowych trzeba położyć inne nakrycie dachu, które też sporo
kosztuje. Stąd też możliwość dofinansowania kosztów, jakie właściciele domów i
budynków gospodarczych ponoszą, z programu "Ochrony Wód". Do tej pory
jednak jedynym rodzajem "pomocy", jaką mieszkańcy mogli uzyskać były
niskoprocentowe kredyty. Jednak i ta forma pomocy działa od niedawna co
spowodowało, że niektórzy mieszkańcy gminy podejmowali decyzje samodzielnego
usuwania azbestu i zabezpieczenia go, aż do możliwości otrzymania odpowiedniej
pomocy z gminy.
Problem usuwania azbestu w
Bieszczadach nadal obecny!
W gminie Ustrzyki Dolne,
jak poinformował Roman Puskarczyk-
kierownik wydziału Gospodarki Komunalnej Ochrony Środowiska i Rolnictwa- w
ubiegłym roku nie było dofinansowania na usuwanie azbestu. Gmina prowadzi
inwentaryzację wyrobów zwierających azbest i do tej pory pozbyto się
niebezpiecznej substancji z 1 206 obiektów. Ponadto, jak poinformował Roman Puskarczyk:
- Gmina zgłosiła propozycję
inwestycji w ramach RPO na lata 2014 – 2020 „Opracowanie Programu usuwania
wyrobów zawierających azbest z terenu Gminy Ustrzyki Dolne wraz z
inwentaryzacją oraz dotację na usuwanie eternitu”.
Z kolei w gminie Czarna w roku 2012 planowano usunąć
azbest z 32 gospodarstw domowych. Gmina złożyła wniosek o dotację do
Wojewódzkiego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Rzeszowie,
przeznaczając na ten cel kapitał własny. Jak poinformował Leszek Skitał- inspektor do spraw Gospodarki Lokalowej i Obrony
Cywilnej:
- Nasz wniosek nie został uwzględniony. Obecnie
oczekujemy na rozpoczęcie naboru wniosków na rok 2013.
Jeśli
chodzi o usuwanie wyrobów azbestowych na terenie miasta i gminy Lesko to-jak się nieoficjalnie dowiedzieliśmy- w
ostatnim roku również nie był realizowany żaden program. Wszelkie inne
informacje nie zostały nam udzielone, mimo kilkakrotnych prób kontaktu z
pracownikami UMiG Lesko- nie odpowiedzieli oni na zapytania w formie e-maili,
które do nich skierowaliśmy i nawet po kontakcie telefonicznym nie otrzymaliśmy
potrzebnych informacji.
Udało nam się dotrzeć do
oświadczenia, wystosowanego przez UMiG Lesko, z którego wynika, że do 4.07.2012
r. na terenie gminy przeprowadzana była inwentaryzacja pokryć dachowych
zawierających azbest. Związane było to z koniecznością wskazania przez
właścicieli nieruchomości wszystkich wyrobów azbestowych, znajdujących się na
terenie posiadłości. Więcej informacji na temat posiada Referat Gospodarki
Przestrzennej, Nieruchomościami i Ochrony Środowiska w UMiG. Nie przekazał on
jednak żadnych informacji dla PULSU BIESZCZADÓW.
Okazuje się więc, że w Bieszczadach
usuwanie azbestu to nadal problem dla wielu gmin.
Pomoc
gmin w usuwaniu azbestu w praktyce
W
gminie Baligród w zeszłym roku gmina otrzymała 100% dofinansowanie na
realizację programu usuwania wyrobów azbestowych. Jak wyjaśnia Aleksandra Scelina- mł. referent ds.
ochrony środowiska:
-Gmina otrzymała od Ministerstwa Gospodarki
całkowite dofinansowanie na wykonanie całości programu usuwania wyrobów
zawierających azbest. Wartość realizacji zadania wynosiła ponad 22 tys. zł.
W tym roku Gmina
również stara się o uzyskanie dofinansowania, które zostanie przeznaczone na
demontaż, transport i unieszkodliwienie lub zabezpieczenie wyrobów azbestowych.
Z kolei w gminie Lutowiska, jak wynika z przeprowadzonej inwentaryzacji, większość z pokryć dachowych z azbestem,
wymaga w ciągu pięciu lat ponownej oceny określającej ich stan. Ponadto duża
ich część jest w stanie surowym co oznacza, że są one niezabezpieczone.
Większość z tych pokryć znajduje się na terenie prywatnym, są też jednak
elementy eternitu pozostawione po zdjęciu z dachów na podwórkach, w ogrodach i
na polach.
W zeszłym roku w gminie Lutowiska
zostało zabezpieczonych i wywiezionych 17 ton wyrobów azbestowych. Obecnie
mieszkaniec, który chciałby usunąć niebezpieczną substancję z dachu budynku, może
wykonać to na swój koszt. Następnie złożyć wniosek do UG w Lutowiskach, w
ramach którego możliwe jest uzyskanie zwrotu kosztów usuwania azbestu [w
wysokości 75% od całości kwoty, jaką poniósł mieszkaniec].
W
gminie Cisna zwracane są koszty utylizacji wyrobów azbestowych z terenu
prywatnych posiadłości. W praktyce wygląda to tak, że mieszkańcy sami płacą za
demontaż, natomiast gmina zajmuje się wywiezieniem niebezpiecznej substancji. W
tym roku gmina złożyła wniosek o dofinansowanie takich działań z Wojewódzkiego
Funduszu Ochrony Środowiska.
Mieszkańcy gm. Zagórz mogą liczyć na bezpłatne
usunięcie azbestu!
W
gminie Sanok w 2012 r. odebrano i zabezpieczono na składowisku 53,12 ton
niebezpiecznej substancji. Zadanie realizowane było ze środków gminy, a ponad
70% kosztów pokryły środki pochodzące z Wojewódzkiego Funduszu Ochrony
Środowiska i Gospodarki Wodnej w Rzeszowie oraz z Narodowego Funduszu Ochrony
Środowiska i Gospodarki Wodnej. Koszt zbiórki i zabezpieczenia azbestu wyniósł
ponad 26 000 zł.
Materiały zawierające azbest zostały
odebrane od mieszkańców bezpłatnie, a warunkiem było złożenie odpowiedniego
wniosku w Urzędzie Gminy w Sanoku. W kolejnych latach planowane są też kolejne
działania, związane z usuwaniem azbestu.
Z kolei gmina Zagórz nie ma opracowanego programu usuwania wyrobów
azbestowych, co powoduje, że nie może korzystać z dofinansowania. Gmina usuwa
jednak takie wyroby, a jest to w całości finansowane ze środków własnych.
W ubiegłym roku- jak poinformował Mariusz Zagórski- pracownik UMiG Zagórz-
mieszkańcy zgłosili potrzebę usunięcia ponad 40 ton wyrobów azbestowych z 20
budynków gospodarczych i mieszkalnych. Nie zostało to zrealizowane, z powodu
braku dostatecznych środków. Mariusz
Zagórski zaznaczył jednak, że będzie to realizowane w roku bieżącym,
łącznie z obecnymi wnioskami, podobnie jak w latach poprzednich.
Mieszkańcy gminy, którzy chcą usunąć
azbest z terenu swoich posiadłości zobowiązani są składać wnioski do UMiG
Zagórz i mogą liczyć na bezpłatne usunięcie rakotwórczej substancji.
Początek
roku to dobry czas by podsumować zeszłoroczne działania gminy w zakresie ochrony
środowiska. Przedstawiliśmy więc gminy, które w 2012 roku pozbyły się
największej ilości azbestu oraz te, w których program taki w ogóle nie był
realizowany. Na szczęście istnieją jednak
i takie gminy, w których z własnych środków usuwa się azbest jak np. gmina
Zagórz – którym składamy GRATULACJE, na łamach PULS BIESZCZADÓW. Efektem bowiem
takiego działania jest zdrowie i zadowolenie mieszkańców!
Aleksandra Szeligowska
Brak komentarzy:
Prześlij komentarz
Akceptuję regulamin zamieszczania opinii w serwisie i wyrażam zgodę na przetwarzanie przez Redakcję „GŁOS BIESZCZADZKI” moich danych osobowych dla celów związanych z zamieszczeniem mojej opinii w serwisie.
Redakcja „GŁOS BIESZCZADZKI”, informuje że zgodnie z art. 24 ust. 1 pkt 3 i 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. o ochronie danych osobowych, podanie danych jest dobrowolne, a ponadto Użytkownikowi przysługuje prawo dostępu do treści swoich danych oraz ich poprawiania.